Myanmar deel 2 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Lieve Hefting - WaarBenJij.nu Myanmar deel 2 - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Lieve Hefting - WaarBenJij.nu

Myanmar deel 2

Blijf op de hoogte en volg Lieve

07 April 2015 | Myanmar, Mandalay

26 Maart gingen we naar Bagan, een stadje in het midden van Myanmar waar 4000 tempels liggen. Met de nachtbus kwamen we rond half 5 's ochtends in Bagan aan, hele onhandige tijd dus... We hadden ook nog geen hostel geboekt dus we stonden daar een beetje in de middel of nowhere om ons heen te kijken. Gelukkig was er een Duits meisje, dat ook al in ons hostel in Yangon zat, die vroeg of ze een taxi met ons kon delen en zij had ook nog geen hostel. Dus wij in de taxi (veel te duur natuurlijk...) naar allerlei hostels om te kijken of ze nog plek hadden. Uiteindelijk kwamen we uit bij het Eden hotel en hier hadden ze nog wel plek voor ons. Wij boekten een tweepersoons kamer en Susie, het Duitse meisje, een dorm. Het enige punt was dat we er pas om 12 uur in konden checken en het was op dat moment kwart over 5... Toen bestolen we maar om de zonsopgang te kijken op een tempel. We huurden fietsen en gingen op zoek naar een geschikte tempel. Uiteindelijk hadden we de perfecte tempel gevonden, helemaal alleen en vlakbij de luchtballonnen. Zo mooi, het was bijna onwerkelijk, de zon die opkomt en licht geeft aan al die duizenden tempels... Hier hebben we echt heel erg van genoten, hoe moe we ook waren. Om 9 uur gingen we daar weg om een plekje te vinden waar we konden ontbijten en daarna zou het hopelijk al 12 uur zijn en zouden we onze kamer in mogen.
Om 12:15 mochten we onze kamer in en bleek het een driepersoons kamer te zijn, dus Susie kwam bij ons op de kamer. Martje en ik hadden geen zin om verder nog heel veel uit te voeren en zijn dus bij het zwembad van een hotel voor een paar dollar gaan liggen en zwemmen, heerlijk even in het water te kunnen liggen na zoveel hitte (het was gemiddeld 42 graden in Bagan...).
De volgende dag hebben we E-Bikes, een soort scooters, gehuurd en zijn we langs alle tempels gereden en af en toe even naar binnen gegaan. Iedere keer als we dat deden werden we heel raar aangekeken en wilde veel mensen met ons op de foto.
Na Bagan zijn we met de nachtbus naar Kalaw gegaan, een plaatsje waarvandaan we een trekking naar Inle Lake hebben gedaan. Deze trek was zo gaaf om te doen, want zo zie je hoe de mensen in Myanmar echt leven. Vrouwen met kindjes op hun rug die werken op het veld en buffalo's die karren trekken. We sliepen twee nachten boven de dieren waardoor we rond 5 uur wakker werden gemaakt door de hanen en de koeien. We hebben 65 km in drie dagen door de bergen gelopen, maar ondanks de blaren en vieze kleren is dit het mooiste wat we tot nu toe hebben gezien!
Uiteindelijk kwamen we aan bij Inle Lake en moesten we nog dik een uur het meer over varen om bij het stadje te komen waar we sliepen. De tocht over het meer was ook weer waanzinnig mooi. Dit meer staat er om bekend dat de roeiers met hun benen roeien, heel gaaf om te zien. In het stadje Nyaung Shwe waren onze koffers al afgeleverd bij ons hostel, Gypsy Inn. Deze dag hebben we verder een beetje rondgelopen in het stadje en zijn vier Engelse jongens tegengekomen waar we mee hebben gegeten en gerolschaatst! Dit is blijkbaar een ding in Myanmar, rolschaatsen op van die ouderwetse met 2x2 naast elkaar.
Bij Inle Lake hebben we verder niet heel veel gedaan omdat we de verdere twee dagen om en om erg ziek waren... De laatste dag hebben we wel nog fietsen gehuurd en zijn we naar de wijnproeverij op de heuvel gefietst waar je voor twee dollar vier erg vieze wijnen kon proeven en heel mooi de zonsondergang kon kijken, prachtig! Hierna gingen we meteen de VIP nachtbus in naar Mandalay waar we de vier Engelse jongens weer zouden ontmoeten.
In Mandalay hebben we met z'n zessen heel veel rondgelopen, gegolft, wat paleizen en tempels bezocht en het nachtleven van de locals leren kennen... Na drie hele gezellige dagen vliegen we morgen helaas weer terug naar Bangkok en nemen we afscheid van onze Engelse vrienden, die we misschien in Cambodja weer zullen tegenkomen!